Dit is waar wij voor staan:
  • Versterking van gezondheidszorg, vooral preventief
  • Aanpak van eenzaamheid
  • Meer mogelijkheden en ruimte voor bewegen en sporten
  • Waarderen en steunen van mantelzorgers
  • Versterken van de kunst- en cultuursector

GroenLinks vindt zowel fysiek als mentaal welzijn belangrijk. En voorkomen net zo belangrijk als genezen. We zetten ons in voor preventie, en voor persoonlijke, toegankelijke en kleinschalige zorg dichtbij op het moment dat je te maken krijg met ziekte, beperking of andere behoefte aan zorg, hulp en ondersteuning.

Heiloo is een overwegend welvarende, groene, gezonde gemeente met van oudsher een sterke sociale cohesie, een vrijwilligerscultuur en veel aandacht en ruimte voor sport en bewegen. Maar ook voor muziek maken, theater en beeldende kunst. Dat moeten we koesteren en niet als vanzelfsprekend zien.

De gemeente kan geen mentale of fysieke beperkingen wegnemen of ziektes genezen. Maar de gemeente kan wél investeren in preventie, hulp en adequate zorg bieden, zorgen dat mensen zo lang mogelijk in hun eigen buurt kunnen blijven wonen, sporten en bewegen en sociale cohesie in wijken en buurten versterken door een ruim aanbod aan collectieve voorzieningen, voor jong én oud. En door voldoende te investeren in kunst en cultuur.

Samenhang in beleid, de inwoner centraal

GroenLinks wil de sociale uitdagingen binnen Heiloo in samenhang oplossen. Er wordt daarom intensief samengewerkt op de dossiers jeugd, zorg, participatie, wonen. We zoeken de verbinding met andere dossiers zoals sport, kunst, cultuur en ruimtelijke ordening. Denk aan de inzet van teamsport bij jeugdhulp, de bouw van zorgwoningen waardoor ook de doorstroom op de woningmarkt wordt gestimuleerd of door de inrichting van de openbare ruimte af te stemmen op de behoefte van mensen die slecht ter been zijn. Gezondheid in de breedste zin is het overkoepelende thema.

Voorkomen is beter dan genezen

Een goede gezondheid begint bij gezond leven en daarmee het zo veel mogelijk voorkomen dat je zorg nodig hebt. Echte gezondheidswinst boeken we buiten het terrein van de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld met een zinvolle dagbesteding, een groene leefomgeving, schone lucht, voldoende beweging, gezond eten en sociale cohesie in de wijk. Daarom werken wij aan voldoende collectieve voorzieningen, aan ruimte voor kunst, cultuur en sport.

Niemand hoeft eenzaam te zijn

Door de pandemie is het aantal mensen dat zich eenzaam voelt fors toegenomen. Ook veel Heilooërs zijn door de lockdown en isolatiemaatregelen op zichzelf teruggeworpen. Eenzaamheid is op zichzelf al erg, maar kan ook leiden tot grotere problemen zoals een slechte mentale en fysieke gezondheid. In Heiloo zijn al stevige vrijwilligersnetwerken actief om eenzaamheid tegen te gaan.

Samen met alle betrokken partijen, zoals huisartsen, Stichting Trefpunt en de GGD wil GroenLinks investeren in een plan van aanpak om eenzaamheid te voorkomen en te verlichten. De komende jaren organiseren we verschillende activiteiten op dat vlak. Denk aan samen koken, wandelen, vuilprikken, boodschappen doen voor buurtbewoners die slecht ter been zijn of het organiseren van andere buurtactiviteiten om inwoners met elkaar in contact te brengen.

Waarderen en steunen van mantelzorgers

De zorg staat onder druk en mantelzorgers nemen maar liefst 75 procent van de zorg thuis voor hun rekening. Veertig procent van hen is matig of ernstig belast, toch vragen zij niet gauw om hulp. Overbelasting ligt daardoor op de loer, met als gevolg dat de persoon voor wie zij zorgen niet langer thuis kan blijven wonen en opname in een instelling nodig is. GroenLinks vindt dat mantelzorgers niet als vanzelfsprekend moeten worden beschouwd. Zij zijn cruciaal voor degenen voor wie zij zorgen en voor de samenleving als geheel. Dat moet je koesteren.  Daarom willen we dat mantelzorgers beter ondersteund worden. Het moet voor hen makkelijker worden ook eens een dag of weekend vrij te nemen en wanneer nodig extra ondersteuning te krijgen. Via samenwerking met scholen, de GGD en het mantelzorgcentrum moet de gemeente beter zicht krijgen op jonge mantelzorgers die zich vaak niet eens bewust zijn van dat ze mantelzorger zijn.

Investeren in jongeren

Een veilige, gezonde jeugd is de beste start in het leven. Ouders en verzorgers zijn hiervoor als eerste verantwoordelijk. Maar opvoeden en opgroeien gaan niet altijd vanzelf en soms is er ondersteuning of hulp bij nodig.  De gemeente biedt hulp en ondersteuning in samenhang en stuurt mensen niet van loket naar loket. Er moet ook altijd aandacht zijn voor andere problemen in een gezin of opvoedsituatie, denk aan (v)echtscheidingen, schuldenproblematiek of huiselijk geweld. Ook verenigingen en gemeentelijk jeugdwerk spelen hier een belangrijke rol in. Hun positie, expertise en korte lijntjes met de toegang tot jeugdhulp moeten versterkt worden.

GroenLinks wil investeren in goede voorzieningen voor jongeren zoals The Spot en andere buurthuizen, ontmoetingsplekken en skatebanen, waar nauw wordt samengewerkt tussen jongerenwerk en andere betrokken partijen als jeugdhulp, scholen en de wijkagent. Zo krijgen jongeren een plek waar zij terecht kunnen. Ze kunnen er leeftijdsgenoten ontmoeten, ontspannen, sporten en bewegen, maar ook hulp of ondersteuning vinden als het wat minder gaat.

Sporten en bewegen

Heiloo is een sportieve gemeente met veel voorzieningen voor atletiek, hockey, tennis, fitness, voetbal en zwemmen. Sporten is leuk, ontspannend en gezond. Daarom vindt GroenLinks het belangrijk dat elke Heilooër gestimuleerd wordt om te bewegen. Dit doen we door het aanbod aan bewegingsmogelijkheden zo divers en toegankelijk mogelijk te houden of te maken. We ondersteunen sportverenigingen in de belangrijke rol die zij vervullen en helpen hen een veilige en toegankelijke sfeer te creëren waar geen plek is voor uitsluiting.

Een gebrek aan financiële middelen mag sporten in Heiloo niet in de weg staan, daarom zorgen wij dat ook minima de mogelijkheid krijgen om lid te worden van een sportschool of -vereniging.

Ook wandelen is sportief, gezond en bovendien laagdrempelig. Om wandelen te stimuleren, maken we werk van betere wandelpaden en voorzieningen als watertappunten, bankjes en afvalbakken.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur dragen bij aan de geestelijke gezondheid, zowel het beleven ervan als het actief beoefenen. De GGZ weet dat al veel langer, de lockdowns hebben ons geleerd dat het voor iedereen geldt. Heiloo heeft van oudsher een sterke band met de Geestelijke Gezondheidszorg door het Willibrordusterrein met het voormalige psychiatrische ziekenhuis. Op deze fraaie plek maakt de GGZ, behandeling en wonen onderdeel uit van de culturele en creatieve samenleving in Heiloo. Wat GroenLinks betreft worden de mogelijkheden daar versterkt, net als bij de Muziek- en dansschool en voor theater De Beun. Maar ook initiatieven daarbuiten op het gebied van kunst- en cultuur kunnen op steun rekenen.

Kunst spreekt de taal van emotie en het draagt bij aan individuele ontplooiing, welbevinden en gezondheid. GroenLinks stimuleert daarom de verbinding tussen zorg en welzijn enerzijds en kunst en cultuur anderzijds door het aanmoedigen van bijvoorbeeld kunstprojecten met GGZ-cliënten.

GroenLinks heeft bovendien speciale aandacht voor kunst- en cultuurprojecten en co-creatie met lokale ondernemers.

Altijd in gesprek met de doelgroep zelf

Sociaal beleid kan niet zonder de inbreng van degenen voor wie dat beleid bedoeld is. Als we beleid maken op het gebied van jeugd, welzijn en zorg, zijn de groepen om wie het gaat daarom altijd volwaardige gesprekspartners. Ervaringsdeskundigen zijn onmisbaar in de zorg. Zij weten immers uit eigen ervaring wat wel werkt en wat niet werkt, en kunnen mensen helpen met de weg naar herstel. De professionele inzet van ervaringsdeskundigheid wordt nog maar zeer beperkt gebruikt in het sociaal domein. GroenLinks wil daarom niet alleen mensen met een zorgvraag actief betrekken als gesprekspartner, maar ook meer gebruik maken van professionele ervaringsdeskundigen die daarvoor goed worden opgeleid en beloond.