Dit is waar wij voor staan:
  • Geen nieuwe afslag van de A9
  • Meer ruimte voor mensen, minder voor auto’s
  • Verbetering en uitbreiding van de fietsinfrastructuur
  • Snelle en betrouwbare OV-verbindingen
  • Maximaal 30 km/uur in de bebouwde kom
  • Verdubbeling van het aantal laadpalen voor elektrische auto’s

Heiloo wil bereikbaar zijn en blijven en Heiloo wil zijn groene en dorpse karakter behouden. Openbare ruimte is echter schaars. Dat betekent dat we keuzes moeten maken, zodat Heiloo ook in de toekomst goed bereikbaar blijft, zonder in te leveren op groene ruimte en schone lucht die cruciaal zijn voor het welzijn van inwoners. GroenLinks zet daarom stevig in op fietsen, wandelen en OV.

Afslag A9

Onze gemeente is flink verdeeld als het gaat over de aansluiting op de A9. De voordelen van een snellere route wegen wat GroenLinks betreft niet op tegen de extra verkeersstroom die vanaf de geplande parallelweg via de Kanaalweg op het centrum afkomt. Bovendien heeft GroenLinks grote bezwaren tegen asfalt ten koste van natuurgebied. Waar de aansluiting tot voor kort een gelopen race leek te zijn, is de situatie afgelopen jaar veranderd. In de zomer van 2021 heeft de Raad van State het bestemmingsplan voor de nieuwe wijk Zandzoom vernietigd omdat de verkeersplannen niet voldeden. Daarmee is ook het bestemmingsplan voor de Afslag A9 vernietigd.

GroenLinks vindt het een slechte zaak dat er in de afgelopen decennia miljoenen euro’s zijn gegaan naar een project zonder goede onderbouwing of heldere visie die aansluit bij zelfs maar de minimale eisen zoals landelijke normen, wetten en regels. Het project houdt daarnaast geen rekening met de financiële haalbaarheid, (verkeers)veiligheid, leefbaarheid, gezondheid van omwonenden, goede toegankelijkheid van voorzieningen, de natuur en groene leefomgeving. En dan hebben we het nog niet eens over de klimaatcrisis.

GroenLinks wil daarom een pas op de plaats en een brede heroverweging van de mobiliteit in Heiloo. Wat zijn nu precies de verkeersproblemen in Heiloo? En worden die opgelost met een half klaverblad in het natuurgebied naast ons dorp of worden ze erdoor verergerd? Willen we in deze woon- en klimaatcrisis dure woningen bouwen om asfalt te financieren? GroenLinks vindt dat er in nauwe samenspraak met bewoners een duurzame en samenhangende toekomstvisie moet komen op Heiloo, de groene leefomgeving, woningbouw en mobiliteit. Wat ons betreft past een aansluiting op de A9 daar niet bij. Meer natuurbehoud, sociale woningbouw, ruimte voor fietsers, voetgangers en goed netwerk en toegang tot openbaar vervoer wel.

Verkeersveiligheid

Om van Heiloo een fietsdorp te maken, moet ook de verkeersveiligheid flink verbeterd worden. We willen immers dat kinderen veilig op straat kunnen spelen en naar school kunnen lopen of fietsen.

Om dat te bereiken, verlagen we de maximumsnelheid op zoveel mogelijk plekken binnen de bebouwde kom naar 30 km/u. Waar mogelijk krijgen voetgangers en fietsers voorrang in het verkeer. Daarnaast zorgen we voor fietsveilige routes naar scholen en sportverenigingen. Ook wil GroenLinks een verbetering van de situatie op de drukste wegen in het centrum waar de verkeersnormen nu al fors worden overschreden en waar de veiligheid ernstig in het geding is. Om de smalle wegen in het oude centrum te ontlasten, moeten de wijken aan de randen van Heiloo beter worden ontsloten, zodat meer verkeer via de veiligere wegen rondom Heiloo rijdt dan op de smalle wegen erdoorheen.

Verbetering van de fietsinfrastructuur

Ons dorp is aantrekkelijk gelegen tussen bos, polder en de kust. Daarnaast is het goed bereikbaar vanuit omliggende gemeenten, ligt de binnenstad van Alkmaar op fietsafstand en zijn steden als Haarlem en Amsterdam goed bereikbaar met de trein. Toch gebruiken veel Heilooërs de auto te snel voor het overbruggen van kleine afstanden. De doorvoerwegen worden hierdoor vaak overbelast en zijn niet meer verkeersvriendelijk voor fietsers en voetgangers. Het autoverkeer is bovendien vervuilend, veroorzaakt overlast en kost veel ruimte en energie.

Door te investeren in de verbetering en uitbreiding van de fietsinfrastructuur maken we fietsen aantrekkelijker en stimuleren we inwoners vaker hun auto te laten staan. GroenLinks wil de ontbrekende fietsroutes naar omliggende gemeenten aanvullen, bijvoorbeeld voor de snelle verbinding met de westrand van Alkmaar, langs de Meent.

Beter openbaar vervoer

GroenLinks wil dat de gemeente actiever gaat samenwerken met OV-organisaties voor een frequente, snelle en betrouwbare dienstregeling naar plekken die momenteel nog slecht bereikbaar zijn zonder auto. Ook moet ze nu echt werk gaat maken van meer (gratis) fietsenstallingen rondom het station.

We zien dat veel Heilooërs zelf al groene keuzes maken. Op veel locaties zijn nu parkeerplaatsen niet in gebruik. Waar nodig maken we extra fietsparkeerplekken en bewoners krijgen de mogelijkheid om autoparkeerplekken om te zetten in groen of  fietsparkeerplekken.    

Voorbereiding op brede invoering van de elektrische auto

In 2030 moet iedere nieuw verkochte auto 100 procent elektrisch zijn. Heiloo moet daarop voorbereid zijn. Een goede laadinfrastructuur is daar onderdeel van. GroenLinks wil daarom de hoeveelheid laadpalen verdubbelen. Daarnaast moet iedereen kosteloos een laadpaal bij de gemeente kunnen aanvragen en wil GroenLinks dat de voorwaarden hiervoor worden versoepeld.